• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

Marleen de Korver

Websites voor wereldverbeteraars

  • Home
  • Start hier
  • Training
  • Advies
  • Blog
  • Wie?
  • Contact

Crisis? Investeer in je website!

Een collega zei laatst tegen me: “Ik heb het wel iets minder druk tegenwoordig, maar nu kan ik eindelijk eens tijd aan m’n eigen website besteden.” Goed idee! Waar kun je op dit moment nou beter in investeren dan in je website? Een website is het slimste, goedkoopste, efficiëntste marketingmiddel voor je bedrijf (en voor nonprofit organisaties ook natuurlijk). Alleen, je moet er wel in willen investeren. Dat hoeft niet eens perse een heleboel geld te zijn, je moet er vooral ook tijd in willen steken. En dan in de eerste plaats in de voorbereiding, dat scheelt je onwijs veel hoofdpijn later in het traject.

Als je niet goed weet waar je allemaal aan moet denken om van je website een succes te maken of eigenlijk geen idee hebt waar je moet beginnen, dan heb ik een checklist met handige tips voor je: 10 tips voor effectieve websites →

Misschien ga je voor het eerst een website (laten) maken, of heb je al een website waar je veel meer uit zou kunnen halen. Met deze tips krijg je inzicht in wat je zelf allemaal kunt doen om ook daadwerkelijk bezoekers naar je website te trekken en zo meer klanten te vinden of vrijwilligers/leden/donateurs voor nonprofit organisaties. Succes!

Laatste update: 17/06/2013 Wil je reageren? Graag! →
 online marketing  website optimalisatie, website plannen

Kleur, alweer

Kijk dat bedoel ik nou. Heb ik daar net vorige week over geschreven in Kleuren kiezen, krijg ik prompt dit in m’n mailbox. En dit is niet iets van een hobbyist ofzo, maar een nieuwsbrief van een grote internationale organisatie. Zou dat daar nou niemand zijn opgevallen, dat je die tekst niet kunt lezen? Jammer toch?

Laatste update: 25/11/2018 Wil je reageren? Graag! →
 Gebruikerservaring, Vormgeving  Gebruikersvriendelijkheid, Kleur kiezen, Leesbaarheid op het beeldscherm, Toegankelijkheid

Kleuren kiezen deel 2

Echt ook een leuk handigheidje bij het zoeken naar de juiste kleuren voor je website, deze ColorPix. Als je ergens een kleur tegenkomt die je mooi vindt, kun je met dit programmaatje meteen zien welke kleur dat is. Overal waar jij je muis zet meet Colorpix de bijbehorende kleurwaardes. Zelfs op de pixel nauwkeurig door de inzoommogelijkheid. Je kunt het gewoon gratis downloaden bij www.colorschemer.com
Heerlijk hè, het internet?

Laatste update: 25/11/2018 Wil je reageren? Graag! →
 Vormgeving  Handige hulpmiddelen, Kleur kiezen, webkleuren

Kleuren kiezen

Bij het bepalen van een kleurenschema voor je website ben je in eerste instantie bezig met sfeer en uitstraling van je site. Associaties die bij bepaalde kleuren en -combinaties horen (voor jou en voor je doelgroep). Misschien heb je ook te maken met een al bestaande huisstijl.

Gebruiksvriendelijkheid

Iets om op te letten als je de kleuren kiest voor teksten, koppen, achtergronden en links is het contrast tussen die verschillende kleuren. Bijvoorbeeld de combinatie van kleur voor tekst of koppen met een achtergrondkleur: weet je zeker dat die tekst onder alle omstandigheden duidelijk te lezen is? Dat klinkt misschien als een open deur, maar er zijn voorbeelden te over… Heb je bijvoorbeeld wel eens zo’n site gezien met (ja, echt waar) donkergrijze tekst op een zwarte achtergrond? Ik wel.

Links duidelijk herkenbaar

Linktekst heeft standaard een bepaalde vorm die iedereen wel kent inmiddels, onderstreept en helblauw, ooit bedacht om het duidelijk te onderscheiden van gewone tekst. Over het algemeen wil je die links liever zelf vormgeven, binnen het kleurenschema van de site. Vaak wordt dan ook dat onderstrepen weggehaald omdat het een stuk tekst ook onrustiger kan maken en dus lastiger te lezen. In dat geval is het handig om goede onderscheidende kleuren te kiezen voor zowel linktekst, hover en al bezochte links. Zodat je lezers toch in één oogopslag weten wat links zijn (en op welke links ze al een keer geklikt hebben).

Interactieve kleurenkiezer

Ik kwam een leuk hulpmiddel tegen om combinaties van tekst-, link- en achtergrondkleuren uit te proberen en te testen op leesbaarheid. De kleurenkiezer opent in een nieuw venster als je op de kleurtabel hierboven klikt.

Deze kleurenkiezer werd gemaakt door Dynamic Web Coding (Javascript van Sharon Paine) en een beetje aangepast door Marleen.

Laatste update: 25/11/2018 1 reactie
 Gebruikerservaring, Vormgeving  Gebruikersvriendelijkheid, Handige hulpmiddelen, Kleurenkiezer, webkleuren

  • « Ga naar Vorige pagina
  • Ga naar pagina 1
  • Interim pagina's zijn weggelaten …
  • Ga naar pagina 12
  • Ga naar pagina 13
  • Ga naar pagina 14

Marleen de Korver Webcommunicatie
Websites voor wereldverbeteraars

post@marleendekorver.nl

06 132 16 102

Oranjestraat 42
2611 SZ Delft

Kvk 27327139

  • E-mailadres
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telefoon
  • Pinterest
  • Twitter

Home | Training | Advies | Blog | Over | Contact
Sitemap | Privacy

© 2021 Marleen de Korver, Delft ★ WordPress ★ Genesis Framework