Ben jij ook wel eens helemaal gestrand in het enorme aanbod van WordPress thema’s? Hoe kun je daar nou ooit uit kiezen? Begin dan in ieder geval met deze zeven praktische tips.
Waar moet je op letten bij het zoeken naar een thema?
-
Het allerbelangrijkste is dat je uitgaat van de inhoud van je website. Dus begin pas te zoeken naar een geschikt thema als je precies weet waar je site over gaat en wat je er mee wilt bereiken. En wie! Je weet dan veel beter wat je nodig hebt om die inhoud tot z’n recht te laten komen.
Daarnaast zijn er nog de volgende overwegingen:
- Is het thema responsive? Dat wil zeggen: wordt je site goed weergegeven op alle verschillende beeldschermformaten, van grote desktopschermen tot tablets en smartphones? Dit is echt een must. Als je bezoekers je site niet goed kunnen bekijken op hun tablet of telefoon zijn ze natuurlijk zo weer weg (en dikke kans dat ze ook nooit meer terugkomen). Ook voor Google is het daarom een belangrijke ranking factor bij zoekopdrachten op mobiele apparaten. Als je een thema ziet dat je wat lijkt, check de beschrijving dan in eerste instantie op de term ‘responsive’.
- Keep it simple! Sommige thema’s hebben enorm veel opties en extra functionaliteit. Heb je dat allemaal echt wel nodig? Je maakt het jezelf zo misschien nodeloos ingewikkeld.
- Hoe zit het met de documentatie? Is er voldoende uitleg bij? En een support forum?
-
Gratis of betalen? Bij betaalde thema’s heb je in principe recht op documentatie en ondersteuning, maar ik heb toch al vaak bij cursisten gezien dat dat behoorlijk kan tegenvallen. Als je net begint met WordPress weet je vaak ook nog niet precies wat je wilt, gewoon omdat je ook nog niet precies weet wat er allemaal mogelijk is. Er zijn prima gratis thema’s beschikbaar, als je ze in ieder geval maar uit de WordPress directory haalt en niet zomaar iets gebruikt wat je via Google op het spoor bent gekomen.
Zelf gebruik ik trouwens altijd betaalde thema’s, maar dat zijn dan ook wel de allerbeste: de Genesis thema’s van Studiopress →
- Nederlands. Ook heel handig als het thema vertaald is in het Nederlands. Je bezoekers krijgen anders allemaal van die automatisch gegenereerde termen en zinnetjes in het Engels te zien, zoals Read more, Next page etc.
- En dan natuurlijk, net als bij het kiezen van plugins:
- Is het thema recent bijgewerkt?
- Hoe vaak is het gedownload?
- Heeft het een goede waardering?
Dit is het eerste deel in een serie over WordPress thema’s. Lees verder:
- Het perfecte WordPress thema – blijf jij nog lang zoeken? →
- Thema’s met grote foto op de homepagina – wel of niet doen? →
- Twenty Seventeen – het zoveelste standaardthema? →
- Twenty Seventeen – iets voor jou? →
Deel dit artikel op jouw sociale media – er zijn nog veel meer mensen die hier moeite mee hebben. Bedankt!
Geef een reactie