Diep in je hart weet je het best: je zou een blog moeten beginnen. Maar ja, het komt er maar niet van. Je hebt al een to–do-lijst van hier tot Tokyo.
Je ziet er als een berg tegenop. Want waar begin je? En hoe houd je dat ook nog vol dan?
Er zit ook vast niet echt iemand op jou te wachten, zoveel heb je nou ook weer niet te vertellen.
Pardon? Iedereen heeft iets te vertellen.
Mijn klanten en cursisten zijn allemaal mensen met een heel interessant bedrijf die daar vaak ook heel gepassioneerd over kunnen vertellen. Maar dat opschrijven, in een blog, dat is dan vaak nog net een brug te ver.
Ankie Remijn was zo iemand. Ook zij had er lang tegenaan zitten hikken. Vijf jaar na de start van haar bedrijf Investeren in Leren begon ze in 2012 toch met haar blog Breinfeit. Ze kent alle twijfels en smoezen, maar ze kan je intussen ook vertellen wat een blog je kan opleveren!
Wat kan er gebeuren als je toch gaat bloggen?
Ankie is één van mijn favoriete klanten en ik ben zelf ook wel een beetje trots op haar succes. Om haar verhaal te vertellen vroeg ik tekstschrijfster Stephanie Colenberg om haar te interviewen:
7 smoezen om niet te hoeven bloggen, en 8 redenen om het wel te gaan doen!
1. ‘Ja maar ik heb geen tijd.’
‘Had je me in 2012 verteld dat ik ooit een boek zou schrijven op basis van mijn blogs, dan was ik van mijn stoel gevallen van verbazing. Daar had ik toch helemaal geen tijd voor? En wat zou ik daar nou uiteindelijk aan hebben? Na lang aandringen van Marleen ben ik er toch maar aan begonnen. En ik vond het meteen leuk! Als je de knop omzet, heb je meer tijd dan je denkt. Vooral met iemand afspreken om tegelijk aan je blog te werken helpt goed om het vol te houden. Het is geen verspilde tijd, maar een investering in je bedrijf.’
2. ‘Ja maar dat gedoe met computers is zo lastig.’
‘Ik heb nooit interesse gehad in computers en ik hou het dan ook het liefst zo simpel mogelijk. Wanneer je je pagina eenmaal hebt ingericht, hoef je het alleen nog maar te plaatsen. In WordPress zijn er wel tools die je blog kunnen scannen op leesbaarheid en SEO-trefwoorden. En natuurlijk kan Marleen je helpen.’
3. ‘Ja maar ik kan niet schrijven.’
‘Is dat wel zo? Ga het gewoon doen, je wordt vanzelf beter! Je kunt je tekst altijd nog door iemand anders laten lezen. Ik heb een abonnement om mijn blogs te laten redigeren. Dat heeft me erg geholpen om ze te professionaliseren. Ik schaam me wel een beetje voor mijn eerste blogs. In het begin was het een soort brief die ik afsloot met ‘groet, Ankie.’ Intussen heb ik me verder ontwikkeld in het bloggen. Je kunt ook voor een andere vorm kiezen, vloggen bijvoorbeeld.’
4. ‘Ja maar ik heb niet zoveel onderwerpen.’
‘Kijk om je heen, er zijn zoveel dingen om over te schrijven. Begin met iets dat voor jou simpel is, maar niet voor anderen. Mijn eerste blog ging over ‘wat is leren’. Daarna schreef ik over onderwerpen uit mijn huiswerkklas, of wat er speelde bij mijn eigen kinderen.
Ik ben een keer bij mijn blogredacteur langs geweest. We hebben toen op een groot vel onderwerpen verzameld en over het hele jaar verdeeld. Het zou slim zijn om een voorraad aan te leggen, maar dat is me nooit gelukt.
Nu na 6 jaar begin ik een beetje door mijn onderwerpen heen te raken. Sommige thema’s komen steeds terug. Je mag best eens een oud blog recyclen. Dan kun je eraan toevoegen waarom het nu weer belangrijk is.’
5. ‘Ja maar er is al iemand die over mijn onderwerp blogt.’
‘Dat maakt niets uit: je hebt altijd je eigen invalshoek en doelgroep.’
6. ‘Ja maar dat leest toch niemand.’
‘In het begin had ik inderdaad niet zoveel volgers, maar dat werden er vanzelf meer. Ik vertelde het aan oud-collega’s en ouders van kinderen in mijn huiswerkklassen. Later begon ik met nieuwsbrieven waarin ik verwees naar mijn blog. Je kunt met Google Analytics precies volgen hoeveel bezoekers je blog trekt.’
7. ‘Ja maar dat levert toch niets op.’
‘Ik had in het begin nooit kunnen bedenken wat het me allemaal zou opleveren. In de eerste plaats natuurlijk het verkeer naar je website. Je krijgt fans die later klant worden. Laatst had ik nog iemand aan de telefoon die al 2 jaar de blogs las en nu maar eens belde.
Het is niet alleen dat mensen je weten te vinden. Belangrijker nog is het vertrouwen dat je wekt met je expertise. Bloggen helpt je je eigen gedachten op een rij te zetten en je visie vorm te geven. Je gaat jezelf enorm verdiepen. Waarom is je onderwerp belangrijk? Hoe zit het precies? Ik ontdekte hiaten in mijn gedachtegang die ik moest uitzoeken, want voor een blog moet het wel goed zijn. Ik vind het elke keer weer leuk om mijn gedachten te specificeren. Mijn zelfvertrouwen groeide ook: wat ik aanvoelde, blijkt te kloppen!
Dacht ik 6 jaar geleden nog: “Hou op Marleen, dat is me veel te veel gedoe”, nu ben ik heel blij dat ik eraan begonnen ben. Intussen heb ik zelfs een boek geschreven op basis van mijn Breinfeiten: Meer leren in minder tijd →
Mijn bedrijf is enorm gegroeid. Ik kan meer lezingen geven, meer geld vragen, mooi materiaal laten maken en trainingen ontwikkelen. Dat was zonder bloggen nooit gelukt.’
Kortom, dé 8 redenen om te bloggen:
- Meer bezoekers naar je website
- Meer klanten
- Meer naamsbekendheid
- Meer expertise
- Meer omzet
- Je bedrijf groeit
- Je zelfvertrouwen groeit
- Het is gewoon leuk!
Komt jouw blog er nu eindelijk ook?
Overtuigd? Stephanie, die het interview deed en opschreef, in elk geval wel. Zij vertelde me:
Ik ben zelf overigens al overtuigd: ik heb nu echt zin om te gaan bloggen! Ik heb niet zo’n zendingsdrang, maar iets uitzoeken en iets nieuws te weten komen vind ik wél leuk. En het plezier in schrijven natuurlijk. Het bloggen moet geen corvee zijn, maar ook een aangename bezigheid. Dus ik heb al een stukje klaarliggen voor na de vakantie!
Geef een reactie