Mensen komen op je website om iets te doen. Niemand is erop uit om ergens een beetje doelloos te komen rondhangen. Nee, ze hebben iets nodig, ze zijn op zoek naar de oplossing voor een of ander probleem.
En wel nu!
Als eigenaar van de website is het jouw taak om ze daarbij te helpen, om ze de weg te wijzen. Zodat ze zo snel en gemakkelijk mogelijk vinden waar ze voor gekomen zijn.
Daarom heeft iedere pagina op je site een call to action nodig. Dit is marketingjargon voor ‘oproep tot actie’. Je zegt daarmee tegen je bezoeker: ‘Dit is de volgende stap, dit kun je nu doen’.
En dat hoeft helemaal niet perse KOOP NU of BESTEL SNEL te zijn, een call to action kan echt van alles zijn:
- neem contact op
- meld je aan voor mijn nieuwsbrief
- download dit gratis e-book
- vraag je offerte aan
Het hangt er natuurlijk maar van af wat je wilt bereiken met je website, en wat het doel van iedere afzonderlijke pagina is. Als er maar iets gebeurt, als je maar aangeeft dat er een volgende stap is.
Bij klanten en cursisten merk ik in eerste instantie altijd veel weerstand tegen het idee van zo’n call to action, ze denken dat ze daarmee te aggressief of commercieel overkomen op hun bezoekers. In mijn Website Scan is dit ook het onderdeel waarop het allerslechtst gescoord wordt.
Verplaats je eens in je bezoeker
Bekijk het nou eens van de andere kant, door de ogen van je bezoekers. Die zijn helemaal niet met jou bezig, maar met zichzelf. Met hun eigen problemen. Ze hebben ook niet alle tijd, en die willen ze echt niet besteden aan zelf de weg op jouw website te moeten zoeken.
Laat jij ze dan liever aan hun lot over? Laat je ze stranden in een doodlopende weg of zet je een wegwijzer neer?
Want als je dat niet doet zou je zelfs nog de indruk kunnen wekken dat het je helemaal niets kan schelen wat iemand op je website komt doen. En dat je je eigen aanbod blijkbaar niet de moeite waard genoeg vindt om ze daar kennis mee te laten maken.
Wat is een effectieve call to action?
Een goede call to action zorgt voor duidelijkheid, overzicht en richting. Gebruikersgemak dus!
Wat voor tekst is daar het beste voor?
Kort, krachtig en beschrijvend. Vertel duidelijk waar het om gaat, wat iemand kan verwachten. Bijvoorbeeld:
- Download je e-book
- Stuur me die gratis tips
- Yes! Geef me die proefles
Maar nooit zo kort: ‘klik hier’ of ‘verzenden’, dat is te nietszeggend.
Hoe ziet een call to action eruit?
Een call to action kan natuurlijk gewoon een tekstlink zijn, maar liever nog iets dat direct in het oog springt: een mooie knop in een opvallende kleur.
Hoe maak je zelf een mooie call to action button?
Gewoon direct in de WordPress blok-editor. Vroeger had je daar een plugin voor nodig of moest je zelf code schrijven, maar tegenwoordig is dit een onderdeel van de nieuwe tekstverwerker.
Kun je verschillende calls to action op één pagina hebben?
Op homepagina’s zie je dat vaak wel, omdat daar toch meestal verschillende soorten informatie op staan. Maar je kunt daar dan wel het beste hiërarchie in aanbrengen: kies één call to action die het belangrijkst is en zorg dat die er visueel echt uitspringt.
Op andere pagina’s heb je als het goed is toch steeds maar één specifiek doel, dus dan is dit geen issue. Dient een pagina allerlei verschillende doelen, dan kun je de inhoud daarvan beter herzien en opsplitsen in afzonderlijke pagina’s voor de verschillende onderwerpen. Heb je pagina’s die helemaal geen doel in zich hebben, dan heb je er ook niets aan en kun je ze net zo goed verwijderen.
Mijn call to action voor dit bericht
Wijs jij je bezoekers duidelijk de weg op je website?
Of laat je ze een beetje in het luchtledige hangen, waardoor ze de weg naar jouw geweldige aanbod nog niet goed kunnen vinden?
Dan is de Wervende Website Club er voor jou. Online training en coaching om jouw website te optimaliseren voor meer bezoekers en nieuwe klanten. Waardoor je bedrijf gaat groeien en jij de impact kunt maken die je zo graag wilt.
En dit is natuurlijk ook een call to action: Deel dit artikel op social media. Alvast bedankt!
Geef een reactie