Meer bezoekers naar je website? Meer naamsbekendheid? Wil je dat anderen gratis reclame voor je maken op Facebook, Twitter of LinkedIn? Zorg dan dat ze je website gemakkelijk kunnen delen. Heel eenvoudig, met deelknoppen. Zelfs als je zelf niet actief bent op social media. Het is dé manier om nieuwe bezoekers naar je website te trekken.
Gemakkelijk en goedkoop.
Sinds ik begon is mijn resultaat gegroeid
Mijn resultaten zijn gegroeid sinds ik erop let hoe vaak mijn pagina’s gedeeld worden, wat voor soort bezoek ik krijg vanuit welke social media, op welke pagina’s die bezoekers komen en wat ze delen. Ik bepaal nu wat mijn lezers delen en hoe dat eruit ziet: het komt overeen met mijn huisstijl en de afbeelding is precies hetzelfde als die van het blogartikel, maar met de juiste maat voor bijvoorbeeld Facebook. De aandacht die ik eraan geef leidt tot meer bezoek.
Verbeter je vindbaarheid
Wanneer je websitebezoekers jouw pagina’s delen op hun eigen accounts, komen er meer links naar die pagina’s. Dat leidt tot een betere vindbaarheid. Dat zorgt weer voor meer klikken naar je website, wat je ranking in de zoekmachines verder verbetert.
Een aanbeveling van iemand die je kent is veel geloofwaardiger dan reclame. Als je bezoekers dus jouw artikelen delen met hun eigen vrienden, heb je niet alleen een groter bereik, maar is dat ook nog eens veel effectiever. Bovendien, als er onder een bericht staat dat het al zoveel keer gedeeld is, geeft dat meer waarde aan het verhaal en zal een volgende bezoeker het ook weer gemakkelijker delen.
‘Ik doe niet aan social media’
Sommige mensen hebben geen deelknoppen op hun website, want “ik doe niet aan social media”. Maar je bezoekers doen dat waarschijnlijk wel! Als zij enthousiast zijn over een bepaalde pagina van je website, dan willen ze dat graag delen op hun eigen social media. Verleid ze daartoe en maak het ze gemakkelijk met deelknoppen.
‘Ik kopieer de link wel’
Als je zelf je pagina wilt delen op je eigen social media, kun je deze deelknoppen ook gebruiken. Ik merk dat veel mensen niet op het idee komen om dat zelf te doen. Een klant van me zei ook:
Ik kopieer de link altijd gewoon, want een bericht gedeeld met die deelknoppen ziet er niet zo netjes uit.
Draai het dan om! Zorg juist dat het er wel netjes uitziet en gebruik die deelknoppen zelf ook. Dan weet je zeker dat de berichten die anderen delen er ook meteen goed uitzien. Zorg daarom altijd dat het bericht dat je deelt met de deelknop precies is wat jij wilt en hoe je wilt dat het eruit ziet, in jouw huisstijl.
Welke plugin ik daarvoor gebruik?
Ik gebruik zelf een betaalde plugin, Social Warfare →
Een merkwaardige naam ja, maar een fantastische plugin! De beste die ik ooit gebruikt heb voor social media sharing. Er is ook een gratis versie, maar de betaalde heeft zo veel meer mogelijkheden dat het absoluut de moeite waard is om daar een paar tientjes per jaar aan uit te geven.
Met de betaalde versie kun je o.a.:
- de links, tekst en afbeeldingen die gedeeld worden heel precies zelf aanpassen.
- verschillende stijlen voor de knoppen kiezen.
- statistieken bijhouden.
Volgknoppen
Heb je daarnaast zelf profielen op social media, dan kunnen volgknoppen met ‘Volg mij op social media’ je bezoekersaantallen verder vergroten. Op een zakelijke website zou ik wel altijd naar een zakelijke Facebookpagina linken. Twitter is vluchtig, zelf maak ik daar geen onderscheid tussen een zakelijk en een persoonlijk profiel. LinkedIn is helemaal zakelijk, je kunt linken naar je persoonlijke profiel of naar je bedrijfspagina als je die hebt.
Wat heb je aan zo’n volgknop?
Als mensen niet alleen je blog volgen, maar je ook volgen op social media, zien ze meer van wat jij doet. Hoe vaker ze iets van je tegenkomen, des te beter ze je al een beetje leren kennen. Zelf link ik weliswaar niet met wildvreemden, maar anderen doen dat wel. Je kunt je websitebezoekers daarom uitnodigen op je website om jou op social media te volgen. Maar leg er ook niet teveel nadruk op, want een klik op zo’n knop betekent natuurlijk ook dat zo iemand weg is van je website. Vroeger stonden die volgknoppen altijd heel prominent in de sidebar: “Volg mij!” Tegenwoordig is het de trend om ze minder opvallend onderaan in de footer te zetten. Let er wel op dat de links kloppen. Vaak klik ik op zo’n knop en dan blijkt dat het account niet meer bestaat of het is een account waar helemaal niets gebeurt.
Wil jij ook weten hoe?
Hoe houd je zelf controle over wat je bezoekers delen? Hoe zorg je voor de juiste afbeelding in de juiste maat? Waar zijn je deelknoppen het meest effectief?
Ontdek dit allemaal in de Wervende Website Club ➔
Mijn mentorprogramma met online training en coaching voor mensen met een missie die véél meer uit hun website willen halen.
Nieuwsgierig hoe het eruit ziet als je dit bericht deelt op social media? Probeer het maar eens met de knoppen hieronder!
Jessie | Business Blog School
Ha Marleen, handige video weer! Ik vraag me af: als je Open Graph invult bij Social Warfare, overschrijft die dan de OG van Yoast?
Marleen
Ha Jessie, dank je! Het antwoord is nee, het werkt precies andersom. Yoast neemt het over. Als Social Warfare detecteert dat Yoast er ook is, laat ‘ie de OG aan Yoast over.
Bas
Hoi Marleen,
Ik kom deze site nu tegen. Zelf gebruik ik (tot nu toe) geen buttons om mijn pagina op Social Media te delen in verband met cookies en de bijkomende verplichte cookiemelding. Maar zie ik het nu goed dat er helemaal geen cookies nodig zijn voor die “social share” buttons?
Marleen
Hoi Bas,
Volgens mij niet nee. Zo’n plugin verzamelt/bewaart zelf geen gegevens van je websitebezoekers. De bezoekers worden alleen maar in staat gesteld om een link naar jouw content te delen op 1 van hun eigen social media kanalen. En er kan worden bijgehouden hoe vaak dat gebeurt. Als die bezoekers iets delen op hun social media profielen of pagina’s en alles wat ze daarna doen wordt natuurlijk wel gevolgd door die platforms, maar dat weet je als gebruiker van zo’n platform. Dit valt ruimschoots buiten jouw verantwoordelijkheid.
Hoe had je mijn bericht gevonden? Waar was je precies naar op zoek?
Groetjes,
Marleen