Wanneer je een website hebt of wilt (laten) maken voor je bedrijf of non-profit is het meestal de bedoeling dat je daarmee ook zoveel mogelijk bezoekers wilt trekken. En dan liefst bezoekers waar je ‘iets aan hebt’: mensen die echt tot je doelgroep behoren en ook klanten worden (of lid/vrijwilliger/donateur van je vereniging of stichting).
Toverwoorden: gebruikersvriendelijkheid en zoekmachineoptimalisatie
Vindbaarheid en gebruikersgemak bepalen grotendeels de effectiviteit en het succes van je site. Er komt best veel bij kijken om dat allemaal ‘goed’ te doen, want dit speelt zich af op alle niveau’s van een website: zowel in de vormgeving, de inhoud, de structuur als de functionaliteit. Toch kun je met een aantal simpele tips en aanwijzingen zelf wel al heel veel in eigen hand nemen.
Tip 1: denk vanuit je bezoekers
Altijd en overal. Wat je zelf mooi vindt of waar je een ‘goed gevoel’ bij hebt is eigenlijk helemaal niet belangrijk. Waar het uiteindelijk om draait is hoe je bezoekers je site ervaren:
- Is het direct duidelijk wat jouw dienst of product precies is?
- Maak je het je bezoekers gemakkelijk om hun weg te vinden binnen je site?
- Hoe snel en in hoeveel stappen kunnen ze vinden wat ze zoeken?
Weet je eigenlijk waar jouw doelgroep precies naar op zoek is?
Geef een reactie