Zit Google Analytics bij jou ook in je nek te hijgen om toch vooral vóór 1 juli over te stappen naar GA4? En, heb je er al iets mee gedaan?
Ik niet. Ik stop er gewoon helemaal mee.
‘Huh? Jij was toch juist degene die altijd zei dat je alles moet meten?’.
Ja klopt, dat vind ik ook nog steeds. Alleen niet met Google.
Wat is er mis met Google Analytics?
- Persoonsgegevens
GA verzamelt gegevens van websitebezoekers op basis van IP-adressen. Die zijn weliswaar gedeeltelijk geanonimiseerd, maar uiteindelijk nog steeds te herleiden naar personen. Ze gebruiken verschillende soorten cookies om bezoekers te volgen over verschillende apparaten, of om ze te onderscheiden in nieuwe of terugkerende bezoekers.
Al deze informatie wordt opgeslagen op servers in de V.S., waar ze het een stuk minder nauw nemen met bescherming van persoonsgegevens dan in Europa. Zo hebben geheime diensten wettelijk toegang tot dit soort servers.
De privacy toezichthouders in zes Europese landen hebben inmiddels geconcludeerd dat GA in strijd handelt met de AVG (Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Denemarken, Finland en Noorwegen). Saillant detail: het is uiteindelijk niet Google zelf die hiervoor verantwoordelijk wordt gehouden, maar de websitebezitters die GA op hun websites gebruiken.
In Nederland doet de Autoriteit Persoonsgegevens al sinds begin 2022 onderzoek naar GA, maar heeft zich er nog steeds niet over uitgesproken.
Google heeft wel aangegeven te willen stoppen met cookies en IP-adressen, alleen hebben ze nog niet verteld wat daar dan voor in de plaats komt. - Onnodige gegevens
GA verzamelt véél te veel verschillende gegevens (meer dan 500 data points). Met het merendeel van die data doe jij zelf nooit iets. Sterker nog, dit zorgt er precies voor dat jij je overweldigd voelt en zo snel mogelijk weer uitlogt bij je GA account. Onder het mom van: ‘Dat ga ik echt nog wel ‘s een keer doen, maar nu even niet’, doe je uiteindelijk juist niets met al je statistieken.
Wie heeft er dan wel baat bij al die gegevens? Juist, Google zelf. Je dacht misschien dat je al die informatie over je websitebezoekers voor jezelf verzamelt, maar dat is een misvatting. Je doet dit in feite voor Google, jij bent een doorgeefluik voor het grootste advertentiebedrijf ter wereld. - Google bezit je gegevens
De informatie die je verzamelt is ook helemaal niet van jou maar van Google. Daar ben je mee akkoord gegaan door de Algemene Voorwaarden te accepteren, maar ja wie leest dat nou? - Ingewikkeld
Al die verschillende gegevens en de mogelijke combinaties daarvan maken GA zo ingewikkeld, dat je er serieus tijd en moeite in moet steken om het te leren begrijpen en gebruiken. In mijn gratis website scan staat ook een vraag over Google Analytics. Weet je wat vrijwel iedereen die de scan doet daarop antwoordt? ‘Ik heb wel een account, maar doe er niets mee.‘ - GA vertraagt je website
Het script dat je op je website moet zetten om Google Analytics te laten meten is bepaald niet ‘lichtgewicht’ (vooral als je dat met Google Tag Manager doet) en dat maakt de laadtijd van iedere pagina op je site langer dan nodig. Da’s niet alleen vervelend voor je bezoekers maar ook een probleem voor je ranking in de zoekmachines. - Gratis?
In tegenstelling tot andere analytics software hoef je voor GA niet te betalen. Maar is het echt gratis, of betaal je met informatie over je bezoekers?
Is er goede andere analytics software?
Ja, er zijn op dit moment prima alternatieven, zoals Plausible, Fathom, Matomo of Simple Analytics, die
- privacy voorop zetten
- makkelijk te gebruiken zijn
- kleine, snel ladende scripts gebruiken
Plausible, Fathom en Matomo zijn wat uitgebreider in functionalteit dan Simple Analytics. Plausible heeft de beste prijs, zeker in verhouding tot wat je er voor krijgt. En ik vind de interface van Plausible er het prettigste uitzien.
En wat nog een leuke bonus is, is dat je je Google Analytics gegevens kunt importeren bij al deze vier tools. Als je zou overstappen naar GA4 kan dat namelijk niet… Heb je toch al die jaren niet voor niks gemeten!
Waar je misschien even aan moet wennen is dat die alternatieven dus niet gratis zijn. Maar ze hebben allemaal een proefperiode, Plausible kun je zelfs 30 dagen gratis proberen.
Ik heb zelf dus gekozen voor Plausible Analytics. Als jou dat ook iets lijkt, ik heb een handleiding gemaakt waarmee je snel en gemakkelijk je eigen account opzet, de statistieken in je WordPress dashboard kunt bekijken en je Google Analytics gegevens importeert (als je die hebt).
Voor cursisten en leden van mijn mentorprogramma is Plausible trouwens wel gratis. Ik heb daarvoor een speciale account waar jouw website aan toegevoegd kan worden.
Ook beginnen met Plausible Analytics?
Download dan meteen mijn gratis snelstartgids ➔
Geef een reactie