• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to header right navigation
  • Skip to site footer
Marleen de Korver

Marleen de Korver

Websites voor wereldverbeteraars

  • Home
  • Start hier
  • Training
  • Advies
  • Blog
  • Over
  • Contact

Getallen en grafieken? Lekker boeiend…

Beginnen met Google Analytics

Beginnen met Google Analytics

Tja, het is een beetje taaie kost. Je moet echt wel even doorbijten wil je Google Analytics zover krijgen om haar geheimen te openbaren. Maar daar word je dan ook wel voor beloond. Al die getallen en grafieken geven je inzichten over je websitebezoekers die je nergens anders krijgt.

Is Google Analytics niet alleen voor nerds?

Je hoeft echt geen nerd te zijn om hier iets mee te kunnen, beter van niet zelfs. Je krijgt weliswaar een hele berg harde cijfers op je bord, maar het gaat er natuurlijk om wat je daarmee doet. Van Google Analytics krijg je het wat, maar het waarom is aan jou. Context, interpretatie, inzicht, het combineren van verschillende gegevens, dat vergt creativiteit.

Onmisbaar om je bezoekers te leren kennen

Google Analytics laat je niet alleen zien hoeveel bezoekers er naar je website komen, maar bijvoorbeeld ook waar ze vandaan komen: via de zoekmachines, andere websites of social media. Daar kun je direct uit afleiden of je zoekmachineoptimalisatie of je social media campagne zoden aan de dijk zetten. En kun je beslissen waar je een tandje bij gaat zetten of wat in jouw geval zonde van je energie is.

Door bij te houden wat je populairste pagina’s en berichten zijn kun je zien waar jouw bezoekers in geïnteresseerd zijn en kom je op ideeën voor nieuwe blogberichten.

Gaan er veel bezoekers op een bepaalde pagina meteen weer weg, dan is er daar iets misschien aan de hand wat je zou moeten oplossen.

Onmisbaar om je website te verbeteren

Zonder dit soort gegevens is alles wat je aan je website doet een slag in de lucht. Dan doe je maar iets en hoop je dat het iets oplevert. Maar voor hetzelfde geld sla je de plank volledig mis en zit je je energie te verspillen.

Onmisbaar om je doelstellingen te bereiken

Waar je je precies op richt, welke gegevens voor jou belangrijk zijn hangt natuurlijk helemaal af van wat voor site je hebt, wat je doelgroep is, wat jij wilt bereiken met je website.

Bezoekersaantallen zijn leuk, maar het gaat uiteindelijk om de conversie. Dóen je bezoekers iets op je site? Nemen ze contact met je op, vragen ze je gratis e-boek aan of bestellen ze iets in je webshop?

Ook daar laat Google Analytics je onmisbare gegevens over zien: hoe komen die conversies tot stand? Op welke pagina’s en via welke kanalen loopt dat het beste?

Hier kun je alvast een indruk krijgen van hoe dat eruit ziet:

Wat moet je in ieder geval nú doen?

Als je nog geen Google Analytics account hebt maak er dan nu meteen een aan. Begin zo snel mogelijk met meten, dan kun je nagaan of verbeteringen aan je site ook resultaat opleveren.

Ook al weet je nu nog niet precies hoe je Google Analytics kunt gebruiken, het is wel handig om alvast zoveel mogelijk gegevens te verzamelen. Zo heb je later, als je je erin gaat verdiepen, ook echt iets om mee te werken. En hoe langer de periode is waarover gemeten wordt des te beter kun je er iets uit leren en conclusies trekken die van belang zijn bij het optimaliseren van je site.

Een Google Analytics account aanmaken is in een paar minuten gebeurd

Kijk maar:

Hier vind je de Google Analytics website→

Google Analytics koppelen aan je website

Er zijn nogal wat plugins om de Google Analytics Metings-ID in je website te integreren. De meest gebruikte hebben nog allerlei extra functionaliteit. Bv. Google Analytics by MonsterInsights. Dit is verreweg de meest gebruikte Google Analytics plugin. Hij is heel uitgebreid, maar alles is erop gericht om je de betaalde versie te laten aanschaffen.

Een voordeel is misschien dat je heel veel van je Google Analytics gegevens meteen al in je WordPress backend kunt zien. Nodig is dit niet, je kunt gewoon bij Google Analytics zelf inloggen om al je gegevens in te zien.

Ik heb een voorkeur voor GA Google Analytics van Jeff Starr. Deze plugin laat geen gegevens zien in je WordPress backend, waardoor het allemaal veel meer lichtgewicht is en je website niet trager wordt.

Zelf gebruik ik de betaalde versie, Google Analytics Pro, maar het is altijd handig om met de gratis versie te beginnen om te zien of het je bevalt.

Meer weten?

Deze filmpjes zijn onderdeel van een hele serie over het werken met Google Analytics. Van het inrichten van je account en het koppelen aan je website tot het begrijpen van alle verschillende soorten gegevens die gemeten worden.

Dat materiaal is exclusief toegankelijk voor leden van Wervende Website Club. Een mentorprogramma met online training en coaching voor mensen met een missie die véél meer uit hun website willen halen.

Dat wil ik ook

Ken je anderen voor wie dit interessant is? Deel je dit dan op social media? Bedankt!

Share
Share3
Tweet
Pin
Email
WhatsApp
Laatste update: 23/09/2021
Categorie: BezoekersstatistiekenTags: Google Analytics

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Marleen de Korver
Webcommunicatie

Oranjestraat 42
2611 SZ Delft

KvK 273 27 139
Btw NL001366400B36

post@marleendekorver.nl

06 132 16 102

  • LinkedIn
  • Instagram
  • Facebook
  • Pinterest

© 2023 Marleen de Korver ★ WordPress ★ Genesis framework ★ Mai Theme

Wacht, voordat je gaat...
Wil jij meer van dit soort website- en WordPress-tips?
Iedere week gratis in je mailbox:
Je kunt je altijd heel makkelijk weer afmelden. Je gegevens worden uiteraard nooit doorgegeven aan anderen. Lees hier mijn privacyverklaring →