Over woorden van het jaar gesproken: Google Juice is ook zo’n geweldige term uit het webjargon. Voor mij aanleiding om eens wat op een rijtje te zetten over zoekmachines, voor niet-webprofessionals. Ik krijg vaak vragen van klanten over hoe dat nou zit met zoekmachines: ‘waar zet je die zoekwoorden dan eigenlijk?’.
Google Juice wordt wel omschreven als een enigzins geheimzinnige kwaliteit die ervoor zorgt dat een webpagina goed scoort in de zoekmachines. Nou weet niemand eigenlijk echt hoe zoekmachines precies te werk gaan in het ranken van websites. Gedeeltelijk wel natuurlijk, ze laten wel eens wat los bij Google en er wordt onwaarschijnlijk veel onderzoek naar gedaan. Zoekmachine optimalisatie is dan ook een heel specialistisch vakgebied, maar met wat meer begrip van een aantal basisbeginselen kun je toch ook zelf wel veel doen om je site op dat vlak te verbeteren. Of om je webbouwer opdracht te geven dat voor je te doen.
Maak je site sappiger met de volgende ingrediënten:
- inkomende links, ofwel links die vanuit andere webpagina’s naar jouw pagina verwijzen.
- goed gebruik van zoekwoorden (sleutelwoorden).
- schone, efficiënte code.
- vermelding in Google Maps.
Inkomende links
De hoeveelheid en de afkomst van die inkomende links vertellen iets over het belang van jouw site. Het gaat dan niet in de eerste plaats om het aantal, maar vooral om de kwaliteit. Komen die links van relevante en populaire websites? Sites die ertoe doen in jouw vakgebied? Het heeft echt geen zin om willekeurig overal te proberen links naar je site te laten plaatsen, of links te ruilen met sites die voor jou helemaal niet van belang zijn. En wat je te allen tijde moet vermijden zijn de link farms, websites die alleen maar bestaan uit ellenlange lijsten met links, zonder enige inhoudelijke samenhang. Google deelt namelijk ook straf uit voor wat ze als oneigenlijke praktijken beschouwen.
De vraag is nu natuurlijk: hoe kom je aan die relevante, kwalitatieve links van goede afkomst?
Wordt vervolgd!
Geef een reactie