Google Search Console (GSC) is een gratis tool die je helpt om te begrijpen hoe Google jouw website ‘ziet’. Je kunt hiermee nagaan hoe je site wordt weergegeven in Google zoekresultaten en wat je zou kunnen doen om dit te verbeteren.
Het biedt gegevens en inzichten die je helpen bij je zoekmachine-optimalisatie strategie. Om de prestaties van je site te verbeteren en de mensen in je doelgroep beter te bereiken.
Waarom zou je Google Search Console gebruiken?
Problemen snel opsporen en oplossen
Je krijgt een melding van GSC als er dode links op je site staan. Bezoekers haken snel af als ze op een ‘niet gevonden’ pagina terechtkomen, dus die wil je zo snel mogelijk repareren.
Soms zijn er pagina’s op je site die Google niet kan doorzoeken of opslaan in hun database (indexeren). Ook daar krijg je melding van en suggesties voor wat je daaraan kunt doen.
Zorg ervoor dat je site mobielvriendelijk is
GSC laat je zien of er pagina’s op je site staan die er niet goed uitzien of niet goed werken op een mobiele telefoon. Zeker als veel mensen jouw site op een telefoon bekijken (en dat weet je weer uit je Analytics) is dat ook een probleem dat je snel wilt oplossen.
Zoekwoorden-optimalisatie
Ontdek welke woorden mensen gebruiken om je website te vinden. Bij welke zoektermen worden er pagina’s van je site getoond in zoekresultaten en hoeveel mensen klikken daar dan vervolgens op?
Begrijp hoe snel je website laadt
GSC geeft inzicht in de snelheid van je site. De laadtijd optimaliseren is cruciaal voor zowel de ranking van je site in de zoekmachines, de betrokkenheid van je bezoekers en de duurzaamheids-score van je website.
Houd je site veilig
GSC houdt ook de veiligheid in de gaten. Vindt ‘ie malware of is je site gehackt? Dan weet je dat meteen.
Aan de slag met Google Search Console
Het opzetten van GSC is heel eenvoudig. Je hebt natuurlijk een Google account nodig, waar je bent ingelogd. Je hoeft helemaal niets in te stellen, je moet alleen verifiëren dat jij de eigenaar van je website bent.
Dat kan op een aantal manieren, het makkelijkst is het via de Yoast SEO plugin te doen. In het filmpje hieronder laat ik je zien hoe dat gaat.
Zodra je dit gedaan hebt, begint GSC met het verzamelen van gegevens. Je moet dan natuurlijk even wachten tot er een voorraadje gegevens is opgebouwd voordat jij daar conclusies uit kunt trekken om je site te optimaliseren.
Niet alleen voor nerds
Google Search Console is zo gemaakt dat het voor iedereen toegankelijk is. Zeker als je (vindt dat) je niet zo technisch bent is dit juist de soort van informatie die je nodig hebt. Ook jij kunt ontdekken wat werkt en wat niet werkt op je website. Wat er kan worden verbeterd en moet er moet worden opgelost. Zodat je meer mensen bereikt, je bezoekers meer bij je werk betrekt en je meer impact kunt maken.
Google Search Console integreren met je analytics software
Een groot voordeel van Plausible Analytics, mijn favo analytics software, is dat je Google Search Console hierin kunt integreren. Je hebt dan het overzicht van zoektermen waarvoor je site rankt ook altijd bij de hand in je analytics rapporten.
Leer hier meer over in de Plausible Analytics club. Je kunt nu nog gebruik maken van de kennismakingsprijs om lid te worden.
Breek je hoofd niet langer over waarom je website niets oplevert 🤯maar laat je helpen door facts & figures om je website te laten werken.
In de Plausible Analytics club ga je daar ook echt mee aan de slag. Niet alleen informatie tot je nemen, zoals bij een doorsnee online cursus, maar regelrecht in de actiestand.
“Superfijn om bij Marleen haar Plausible Club aan te mogen sluiten. Zij geeft duidelijke en korte uitleg waar ik meteen en stap voor stap iets mee kan, echt een aanrader dus!“
– Marion Groenendal, lifeflows.nl en innerlijklandschap.nl
Geef een reactie