– van content-chaos naar een website die altijd up to date is –

Heb jij daar ook last van, die jungle aan pagina’s en berichten op je website?
Pagina’s waarvan je zo aan de titel niet meer kunt zien waar ze precies over gaan. Allerlei pagina’s die op concept staan. Dubbele pagina’s waarvan je niet meer weet welke de echte is en welke de proefversie.
In die brij van inhoud zie je al snel door de bomen het bos niet meer. En voor je het weet zeul je allerlei pagina’s en berichten mee die je liever kwijt dan rijk bent.
Weg met overbodige content
Misschien heb je blogberichten die inhoudelijk helemaal achterhaald zijn. Of schreef je wel eens over onderwerpen die totaal niet meer passen bij wat je nu doet of hoe je je bedrijf wilt profileren.
Ik wel in ieder geval. In vroeger tijden schreef ik nog wel ’s over sociale media, omdat ik dacht dat ik daar ook verstand van moest hebben. Gelukkig hoef ik dat nu niet meer van mezelf, maar ondertussen staan die berichten nog altijd op m’n blog.
En heb jij ook geleerd dat je je lezers nooit moet laten ‘hangen’? Zorg altijd voor een mogelijke volgende stap. Je verwijst dus regelmatig naar een weggever of je biedt iets aan met een tijdelijke korting.
Maar houd je dat vervolgens bij, welke Call to Action je waar gebruikt hebt?
Die weggever die je in 2019 gepromoot hebt, heb je inmiddels misschien allang weer afgedankt. En die tijdelijke aanbiedingen, waar staan die nog allemaal?
Wedden dat je dat niet meer weet? En dat je een flinke voorraad doodlopende links op je site verzameld hebt?
Waarom je inhoud opschonen?
Is dat nou zo belangrijk om je inhoud altijd up to date te houden?
- Al die overbodige inhoud neemt onnodig ruimte in op de server. Nou zijn dit niet heel grote bestanden (niet te vergelijken met afbeeldingen), maar die pagina’s en berichten zitten opgeslagen in de database van je WordPress site. Hoe groter die database wordt hoe meer er gezocht moet worden iedere keer dat er iets van je website in de browser van je bezoeker getoond moet worden. En des te langer dat duurt. De server moet harder werken, wat ook weer meer energie kost.
- Verwijzingen naar weggevers of andere dingen die niet meer bestaan, of verplaatst zijn, zijn dode links. Je bezoeker (en de zoekmachine) krijgt een ‘niet gevonden (404)’ melding. Dat is slechte gebruikerservaring, waar je ook minpunten voor krijgt van de zoekmachine.
- Inhoud die niet meer past bij wat je feitelijk doet in je bedrijf, of hoe je je wilt positioneren, zorgt voor verwarring bij bezoekers en zoekmachines. En dat ondermijnt je expert status (E-E-A-T).
- Dubbele pagina’s betekent Duplicate Content, ook iets waar de zoekmachine een hekel aan heeft.
Je weg vinden in je content-chaos
Nu begint de ellende. Want hoe pak je dat opruimen aan? Het is best lastig om overzicht te krijgen over al je pagina’s en berichten. Wat je waar zou willen veranderen, wat er weg mag en waarom.
Wat als je per ongeluk iets weggooit wat niet de bedoeling was?
Hieronder laat ik je zien hoe je in een paar simpele stappen dat overzicht wel krijgt.
Hoe krijg je wel overzicht over al je content?
Heel simpel: exporteer de gegevens van je pagina’s en berichten naar een spreadsheet. Houd daarin bij wat je met iedere pagina of bericht wilt doen en of je het al gedaan hebt.
- Begin met titel, URL, status (gepubliceerd/concept).
- Voeg een kolom aan de spreadsheet toe waarin je per pagina/bericht kunt aangeven wat ermee moet gebeuren: zo laten, updaten of verwijderen.
- Maak daarnaast nog een kolom voor nadere details, opmerkingen en ideeën.
- En een manier om te aan te geven wat je klaar hebt (afvinkvakje/doorstrepen/achtergrond kleur).
Ik maak zelf altijd aparte overzichten voor pagina’s en voor berichten.
Je kunt natuurlijk nog meer gegevens meenemen in je spreadsheet, zoals categorieën en tags voor je blogberichten, publicatie/wijzigingsdatum, gegevens over afbeeldingen in je content, noem maar op. Maar die heb je voor je eerste opruimwerk niet echt nodig.
Ik vind het zelf handiger om te beginnen met een basic opruimactie en daarna volgende stappen te zetten. Zo houd je het behapbaar en is de kans groter dat je het ook echt gaat doen.
Opruimen: hoe pak je het aan?
Als je je spreadsheet gemaakt hebt kan het echte werk beginnen.
Stap 1: Bezoekersaantallen checken
Pak je Analytics erbij om te zien welke pagina’s en berichten bezoekers trekken en welke niet (of nauwelijks). Kijk dan niet naar de periode die je Analytics software standaard laat zien (meestal de afgelopen 30 dagen) maar kies bv. de afgelopen 12 maanden.
Stap 2: Laaghangend fruit
Loop alle pagina’s en berichten langs en kijk wat er hoe dan ook weg kan:
- Echt verouderde informatie.
- Onderwerpen waar je niets meer mee hebt.
- Verschillende pagina’s met zelfde inhoud. Bepaal welke blijft en welke weg gaat.
- Plus: er zijn in het afgelopen jaar geen bezoekers op deze pagina’s en berichten geweest.
Stap 3: Mogelijkheden in kaart brengen
Check welke pagina’s/berichten je wel wilt houden, maar waar je iets aan wilt (of moet) veranderen:
- Er staan dode links in de tekst.
- Je biedt iets aan wat je niet meer wilt aanbieden of wat niet meer bestaat.
- Je hebt een weggever of ander aanbod dat beter bij de tekst aansluit (en dat houd je nu voortaan ook bij in een spreadsheet).
- Je noemt dingen met een specifieke datum. Als die voorbij is moet dat natuurlijk weg, maar als het nog niet voorbij is maak er dan een aantekening van.
- Je wilt de inhoud verbeteren, aanvullen of updaten.
Wat over blijft zijn je pagina’s en berichten waar je dik tevreden over bent.😍
Welke software heb je hiervoor nodig?
- Google spreadsheets of Excel
- WordPress plugin WP All Export of WP Import Export Lite
- Dode link checker, bv. DrLinkCheck
- Analytics (dat kan Google Analytics zijn, maar beter nog Plausible of Fathom)
Helemaal opgeruimd?
Dan kun je je overzicht gaan inzetten voor andere doeleinden:
- Je contentstrategie in het algemeen.
- een SEO audit en actieplan.
- categorieën en tags bij je blogberichten opschonen (als onderdeel van content- en/of SEOstrategie)
- bijhouden waar je verwijst naar een weggever.
- bijhouden waar je verwijst naar een tijdelijke aanbieding.
- bijhouden welke berichten affiliate links hebben.
- bijhouden voor welke berichten je social media posts hebt gemaakt.
- bijhouden welke berichten je hebt gepromoot in je e-mail nieuwsbrief.
- bijhouden of al je pagina’s en berichten de juiste (uitgelichte) afbeeldingen hebben en of die geoptimaliseerd zijn.
- Tijd besparen bij het zoeken naar de juiste URLs voor vermeldingen op andere plekken dan je eigen website.
Van Content-Chaos naar Overzicht: online workshop
Hulp nodig bij het creëren van overzicht en het maken van een opruim-actieplan?
In mijn online (doe-het-zelf) workshop krijg je kant-en-klare spreadsheet templates om te gebruiken voor jouw eigen contentoverzicht. Met video’s waarin ik je laat zien hoe je je pagina’s en berichten exporteert m.b.v. een plugin en hoe je de spreadsheet gebruikt.
Tijd voor de Voorjaarsschoonmaak
Moeiteloos opruimen en optimaliseren
én je site opgeruimd houden
- Online workshop ‘Van Content-Chaos naar Overzicht’
- Spreadsheet templatesVideo’s: exporteren van je content naar de spreadsheet
- Bonus: Trelloborden
- Website Hub
- Website Onderhoud
Geef een reactie