Wist je dat je ‘over mij’-pagina één van de meest bekeken pagina’s op je website is?
Da’s niet zo gek ook, ga het maar eens bij jezelf na. Je wilt toch graag weten wie er achter een bedrijf of organisatie zit. Wat voor gezicht hoort daarbij? Komt zo iemand betrouwbaar over? Heb je iets gemeenschappelijk, voel je een ‘klik’?
Dit klinkt allemaal heel vanzelfsprekend hè? Maar als je dat zelf in praktijk moet brengen wordt het ineens heel anders. Wat moet je in hemelsnaam over jezelf zeggen? Is dat wel zo boeiend? Kom je dan niet arrogant over?
Dus laat je het maar voor wat het is. Of je schuift het voor je uit. Of je schrijft wat cliché’s op die alle anderen in jouw vakgebied ook op hun website hebben staan (meestal gaat dat over passie tegenwoordig).
Weet je wat het geheim is?
Die ‘over mij’-tekst gaat eigenlijk niet echt over mij, maar over jou. Jij, mijn ideale klant, moet jezelf daarin herkennen. Je voelt je aangesproken omdat ik weet waar jij naar op zoek bent. Omdat ik jouw probleem ken, meestal uit eigen ervaring. En, heel belangrijk, je krijgt een idee van wat mij drijft, waarom ik doe wat ik doe. En waarom ik daar goed in ben, waarom ik de oplossing heb voor datgene waar jij naar op zoek was.
En hoe doe je dat dan?
Laat het door iemand anders opschrijven! Iemand die daar goed in is. Heb ik ook gedaan. Stephanie Colenberg is zo iemand, zij is gespecialiseerd in profielteksten. Ze kwam laatst even gezellig koffie drinken, stelde me wat vragen en een paar dagen later had ik mijn nieuwe ‘over mij’-pagina →
7 Tips voor ijzersterke ‘over mij’-pagina
Ik heb Stephanie daarna zelf het hemd van het lijf gevraagd over hoe zij dat soort teksten schrijft. En of ze tips heeft voor als je het wel zelf wilt doen. Hoe je de ‘over mij’-pagina die je al hebt zou kunnen verbeteren. En ja, die heeft ze:
Waarom is de ‘over mij’-pagina zo belangrijk?
Stephanie: “Mensen doen graag zaken met mensen. Je wil toch een indruk krijgen van wie je in huis haalt, of iemand een beetje betrouwbaar overkomt en of je een klik hebt. Jouw ‘over mij’-pagina is dé plek om te laten zien wie je bent, waarom je dit werk doet en waarom je daar je klanten zo goed mee kunt helpen. Niemand weet dat beter dan jijzelf, je hoeft het alleen nog maar even op te schrijven. Zou je denken.”
Waarom is het zo moeilijk om je profiel zelf te schrijven?
“Iedereen heeft wel een blinde vlek: het is heel moeilijk om je eigen kwaliteiten goed in te schatten. En dan kan het ook nog ongemakkelijk voelen om jezelf op te hemelen als je bescheiden van aard bent. Na uren ploeteren raak je blindgestaard op je tekst en zie je de typefouten niet meer. Laat je tekst daarom altijd eerst aan iemand anders lezen voordat je hem publiceert. Nog beter is de hele boel uitbesteden. Dat scheelt een hoop stress en met de frisse blik van een buitenstaander kom je meestal nog tot nieuwe inzichten ook.”
Waar moet je op letten als je zelf je ‘over mij’-pagina wil schrijven of verbeteren?
Stephanie’s tips:
-
Regel 1: er zijn geen regels
Als die er wel zouden zijn en iedereen zou ze braaf opvolgen, dan zagen alle profielen er vrijwel hetzelfde uit. En dat wil je nu juist niet. Een pagina over jou moet laten zien hoe jij bent, het liefst zo authentiek en uniek mogelijk, en waarin je je onderscheidt van je concurrent. Dus alles mag, de keus is aan jou. Ik wil je wel laten zien welke effecten bepaalde keuzes kunnen hebben.
-
Ik, zij of wij: wie is er aan het woord?
Als ZZP’er ligt het voor de hand om jouw profielpagina in de ik-vorm te schrijven. Je doet immers al het werk en daar mag je best alle credits voor krijgen. Sommige mensen schrijven liever in de derde persoon. Dat is afstandelijker en dat kan prettig zijn. Bedenk wel dat het verwarrend kan zijn. Staat er bijvoorbeeld: ‘Marleen is de grootste WordPress-expert van Nederland’, wie zegt dit dan? Een tevreden klant, de vereniging van WordPress-experts of Marleen zelf?
Er zijn ZZP’ers die het hebben over ‘wij’. Dat zou zakelijker zijn. Maar wie zijn die ‘wij’ dan? Bestaat de ‘wij’ uit een vast team van mensen met wie je samenwerkt, noem ze dan even. Bij ‘wij komen graag bij u langs’ is het fijn om te weten hoeveel mensen er straks op de stoep staan.
-
‘Start with why’… maar laat het daar niet bij
Je hebt iets van Simon Sinek gelezen, of je hebt het licht gezien en je weet precies waarom en hoe je de wereld gaat redden. Fantastisch! Dat verdient zeker een plek op je pagina. Wanneer je vertelt hoe je op dit punt in je loopbaan bent gekomen, leert je klant je meteen een beetje kennen. Noem ook een eventuele vorige baan of carrière, ook al heeft die niets met je huidige werk te maken. Het laat zien waar je vandaan komt en hoe je naar de wereld kijkt. En het kan een raakvlak zijn met een nieuwe klant: ‘Ha, die begrijpt mijn soort mensen!’
Hoe enthousiast je ook bent over je missie, vertel ook iets over de praktische kant. Je klant is er niet om jouw passie te vervullen, maar wil gewoon goed geholpen worden met een probleem waar jij niet toevallig een heel goede oplossing voor hebt.
-
Met passie in je kracht staan of agile scrummen?
Sommige woorden en uitdrukkingen worden vaak gebruikt. Dat is handig, want dan snapt je klant meteen wat je bedoelt. Maar vol nietszeggende clichés gaan profielen al snel op elkaar lijken. En dat wilde je nu juist niet: de klant moet voor jouw unieke authenticiteit kiezen, toch? Schrijf dan in je eigen woorden op wat je precies doet, wat dat je klant oplevert en wat je zo leuk vindt aan je werk.
-
Persoonlijk of privé?
Ook al heb je niets te verbergen, het mag wel. Niet elke lezer hoeft je gezinsleden bij naam te kennen, of de volledige geschiedenis van je burn-out. Als je mensen met een burn-out coacht, kan het relevant zijn om te vermelden dat je uit eigen ervaring kan putten. Ben je een leverancier van partytenten bijvoorbeeld, dan is dat niet persé nodig. Het is aan jou hoe persoonlijk je wordt op je pagina. Je kunt ook veel over je leven kwijt in een blog.
-
Overexposure of liever niet zichtbaar?
De meeste ‘over mij’-pagina’s zijn ongeveer 300 woorden lang. Daar kun je aardig wat informatie in kwijt en het is een overzichtelijke lengte. Wat gebeurt er wanneer je tekst veel langer of korter is? Bij meer dan pakweg 500 woorden moet je een goed verhaal hebben om de lezer nog te kunnen boeien. Besteed je minder dan 100 woorden aan jezelf, dan lijkt het of je eigenlijk niets wil vertellen.
-
Foto en beeld
Een goede portretfoto van jezelf is onontbeerlijk op je pagina. Denk ook eens aan ander beeld, zoals tekeningen, een bouwtekening als je architect bent, of laat een leuke infographic maken van jouw werk.
Hoe staat het met jouw ‘over mij’-pagina?
Zit je na het lezen van deze tips met je handen in het haar en kom je er zelf niet uit? Geen paniek! Neem contact op met Stephanie en in no-time helpt zij je aan een sterke ‘over mij’ tekst.
Wat vind je trouwens van mijn ‘over mij’? Ik ben benieuwd, laat het me horen! Je kunt hieronder je reactie geven.
Ken jij ook andere mensen voor wie dit interessant is? Deel het dan op social media. Alvast bedankt!
Geef een reactie