Heb jij ook zo de pest aan pop-ups? Zit je net even iets te lezen op een website, zit er ineens zo’n ding voor waardoor je niet meer ziet wat er staat. Je klikt het weg, probeert verder te lezen en ja hoor, daar is het weer! ‘Nu heb ik het gehad’, denk je, ‘wegwezen van die suffe site.’
Google is het daar ook helemaal mee eens. Voor op de smartphone in ieder geval. Als zo’n pop-up op een telefoon het zicht belemmert op de inhoud, krijg je daar binnenkort strafpunten voor.
Pages that show intrusive interstitials provide a poorer experience to users than other pages where content is immediately accessible. This can be problematic on mobile devices where screens are often smaller. To improve the mobile search experience, after January 10, 2017, pages where content is not easily accessible to a user on the transition from the mobile search results may not rank as highly.
Het einde van de pop-up?
Nee, dat dan weer niet. Pop-ups zijn namelijk ook razend effectief. De reden dat je ze zoveel ziet is niet dat we elkaar massaal willen ergeren, een pop-up werkt gewoon heel goed om je bezoekers meer bij je website te betrekken. Hoe vaak heb jij je aangemeld voor een gratis kennismakingsproduct en een e-mail nieuwsbrief via een pop-up? Juist! De kans dat je dat doet is gewoon vele malen hoger dan wanneer je op zo’n pagina alleen een aanmeldformuliertje in de sidebar had gehad. In vaktaal heet dat dan: meer conversie. Een hoger percentage van je bezoekers voert een bepaalde actie uit en verandert daarmee van bezoeker in geïnteresseerde, of zelfs meteen van bezoeker in klant.
Wat is er mis met de goeie oude sidebar?
- Zo’n aanmeldformuliertje in de sidebar is al zo gewoon, je bent er zo aan gewend, dat je het niet meer ziet. Je kijkt er gewoon overheen.
- Op mobiel verschuift die hele sidebar naar beneden, en is hij dus helemaal uit het zicht totdat je onderaan de inhoud komt.
- Heel veel mensen kiezen tegenwoordig voor een lay-out zonder sidebar. Dat geeft een veel rustiger beeld, waardoor je lezer minder snel afgeleid wordt van waar het om gaat.
Waarom werkt een pop-up wel?
- Het verassingseffect: je verwacht het niet en ineens springt hij voor je neus. Ook door die beweging worden je ogen er meteen naartoe getrokken.
- Focus: er is verder niets meer in beeld dat je nog afleidt.
- De boodschap is kort en krachtig, in één oogopslag te behappen.
Maar het irritatiegehalte moet omlaag
Gooi dus niet zomaar een pop-up op je site omdat de marketinggoeroe’s zeggen dat dat goed is voor je conversie. Misschien krijg je er een paar aanmeldingen door, maar het gevoel dat je je bezoeker iets door de strot wilt duwen overheerst.
Dat kan anders. In plaats van opdringerig te zijn kan je pop-up ook een welkome uitnodiging zijn voor iets waar je jouw doelgroep een dienst mee bewijst.
Als je eerst maar even de tijd neemt om een aantal dingen goed te plannen:
- Zoals altijd: wat wil je bereiken?
Een pop-up gaat maar over één ding. Probeer niet verschillende dingen tegelijk aan te bieden. Formuleer je boodschap compact, kort en krachtig. Met de nadruk op wat het oplevert, wat je bezoeker eraan heeft. - Op welke pagina’s laat je je pop-up zien?
Hij hoeft niet standaard overal op je site aan te staan. Of je kunt een aantal verschillende maken, afgestemd op specifieke inhoud. - Hoe snel wil je hem laten zien?
Standaard na een bepaald aantal seconden, of subtieler? Bijvoorbeeld als je bezoeker de helft of driekwart van je artikel heeft gelezen. Of, de minst opdringerige variant, als iemand op het punt staat te vertrekken: de exit intent pop-up. - Hoe vaak?
Laat je de pop-up nog vaker zien aan iemand die hem al heeft weggeklikt? (irritatie!) En iemand die het formulier al heeft ingevuld? Of houd je het sowieso alleen bij de exit intent? - Maak hem zo min mogelijk opdringerig voor mobiel
Maak je pop-up zo klein dat hij op een telefoon niet meteen het hele scherm inneemt (maar nog wel groot genoeg dat je het formuliertje kunt invullen) of zet hem helemaal uit op mobiel en vervang hem door een ander aandachttrekkertje. Een kleine banner bijvoorbeeld, die aan de boven- of onderkant van het scherm vastzit. Let op dat een exit intent pop-up sowieso niet werkt op mobiel. De technologie is gebaseerd op een cursor en muis die naar de bovenkant van het browservenster beweegt. - Maak een ontwerp in lijn met je huisstijl
Gebruik niet zomaar het standaard ontwerp dat een plugin aanbiedt, maar let erop dat je eigen kleuren en lettertype gebruikt en eventueel een afbeelding die van toepassing is.
- Gebruik de beste plugin die je hiervoor bestaat: PopupAlly →
Met deze plugin kun je echt alles wat ik hierboven noem tot in detail finetunen.
PopupAlly heeft een gratis en betaalde versie. Als ik jou was zou ik nu meteen beginnen met de gratis versie om hem uit te proberen: download PopupAlly →
Zelf gebruik ik PopupAlly Pro →
Dit is een affiliate link! Ik ben zo super enthousiast over deze plugin, dat ik hem iedereen wil aanraden. Als je hem via deze link koopt, krijg ik daar een kleine vergoeding voor (en het kost jou uiteraard niets extra).
Ik gebruik een aantal verschillende pop-ups op mijn website, de exit intent pop-up op mijn blog ken je misschien al. Deze werd laatst nog genoemd in een artikel op de website van de makers van PopupAlly: Exit Intent Popup Examples For Business Owners and Bloggers →
Maar goed, begin vooral eerst met de gratis versie en laat me weten wat je ervan vindt!
Jessie
En niet te vergeten de optie van PopupAlly om een pop-up eenmalig te laten zien, of maar eens per week per bezoeker. Voor terugkerende fans ook wel zo prettig! Leuk stuk Marleen, bedankt. Dat die exit intent popup op mobiel niet werkt, had ik me nog niet gerealiseerd. Fijn weekend!
Marleen
Ha Jessie, ja PopupAlly heeft inderdaad nog veel meer mogelijkheden dan ik hier noem. Je kunt zelfs instellen dat iemand die al op je mailinglijst staat een bepaalde aanmeld-popup niet te zien krijgt. Vond het voor dit stuk teveel in detail treden, volgende keer verder! Jij ook een goed weekend!
Erika
exit intent is geweldig….maar hoe weet de computer dat je op t punt staat weg te gaan? 😉 Ik zie hem nml niet verschijnen op mijn beeld als ik met de cursor naar het kruisje toe beweeg. Dat zou de bedoeling zijn toch? Dat hij dan op komt?
Marleen
Ha Erika, Dank voor je reactie! Die software is zo slim dat het kan detecteren wanneer de muis naar de bovenkant van het scherm toegaat. Dan wordt de popup geactiveerd. Hoe jij het zelf ziet hangt van de instellingen af. Gebruik je PopupAlly? Daar kun je instellen of je de popup iedere keer laat verschijnen of alleen als de browser afgesloten of ververst is geweest. Kijk even in een incognitovenster in je browser.
Hartelijke groeten, Marleen