Weet jij waar je websitebezoekers vandaan komen? Komen ze via Google, social media of andere verwijzingen? Weet je ook vanuit welke socialmediakanalen of verwijzende websites? En hoeveel dat er zijn?
Wat ik zo fijn vind aan het internet is dat je letterlijk alles kunt meten. Al deze gegevens kun je te weten komen, bijhouden én laten groeien.
Alles wat je aandacht geeft groeit
Want alles wat je aandacht geeft groeit – en alles wat je meet dus ook.
Als je bezoekers en jijzelf je artikelen delen op social media wil je ook weten of dat je wat oplevert. Of er daardoor inderdaad meer bezoekers naar je website komen. En zo ja, vanuit welke socialmediaplatforms. Waar zit jouw publiek? Meer op Facebook dan op LinkedIn, of andersom?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier ook nooit zo heel veel aandacht aan besteedde. Tot voor een jaar geleden kreeg ik misschien 5 of 6 bezoekers per maand via social media. Maar sinds ik dit ook ben gaan bijhouden en meer aandacht richt op het delen van mijn artikelen is dat aantal gaan groeien en zijn het er nu rond de 200 per maand. En dat is dan nog met vrij minimale inspanning.
Google Analytics
Met Google Analytics kun je deze gegevens heel gedetailleerd volgen. Bij Acquisitie vind je het overzicht van waar je bezoekers in het algemeen vandaan komen: via zoeken (Organic Search), verwijzende websites (Referral), social media (Social), e-mail (-nieuwsbrieven) of direct (iemand typt zelf de url van je site in de adresbalk van de browser).
Onder Acquisitie is er verder een apart onderdeel Sociaal. Daar kun je precies zien hoeveel bezoekers er via de afzonderlijke socialmediaplatforms komen en welke pagina’s mensen daar gedeeld hebben.
Wat heb je eraan om dit te weten?
Je leert je publiek beter kennen:
- Wat vinden zij interessant?
- Waar hangen ze uit?
Tot mijn eigen verrassing krijg ik voornamelijk bezoekers vanuit Facebook. Dat heeft niets te maken met waar ik zelf actief ben. Of beter gezegd: was. Nu ik dat weet, ben ik zelf meer aanwezig op Facebook, waardoor dat aantal nog verder groeit.
Cursus social media en WordPress
Bij mijn cursus Doe eens sociaal! – social media voor je WordPress-website hoort een superhandige spreadsheet waarin je al deze gegevens uit Google Analytics heel overzichtelijk kunt bijhouden.
Naast de lessen over:
- Volgen,
- Delen en laten delen,
- Je eigen social activiteit op je website laten zien,
- Welke plugins je daar allemaal het beste voor kunt gebruiken,
krijg je er dus ook een systeem bij om te checken of je inspanningen inderdaad resultaat opleveren. Om te zien wat je goed doet en wat je nog kunt verbeteren.
Deel dit met je vrienden op jouw social media met de knoppen hieronder!
Geef een reactie