Dagen ben je al bezig met het doorspitten van al die WordPress thema’s. Je had zulke grootse plannen voor je nieuwe website. Het perfecte thema erbij zoeken. Iets dat helemaal bij jou past.
Je website is niet voor jezelf
Je zou eigenlijk beter iets kunnen zoeken wat bij je bezoekers past. Wat willen zij, hoe maak je het hen zo aangenaam mogelijk?
Misschien ligt dat wel helemaal niet in een supercool design van je website. En het zoeken naar zo’n thema kost je hartstikke veel tijd. De keuze is overweldigend en je komt er niet uit hoe je precies moet kiezen. Dat is een valkuil.
Mijn tip voor jou is daarom: Keep it simple!
Probeer vooral niet origineel te zijn
Je wilt je natuurlijk graag onderscheiden, dat snap ik. Maar als je probeert ongebruikelijke dingen te verzinnen om anders te zijn dan anderen, heb je voornamelijk kans op verwarring bij je bezoekers. Die hebben meer aan duidelijkheid. Amerikanen hebben daar een mooie uitdrukking voor: Clear, not clever.
Heel veel dingen zien er uit zoals ze eruit zien omdat gebleken is dat dat over het algemeen het beste werkt. Websitebezoekers zijn daar al helemaal aan gewend. Ze hoeven dan niet na te denken of ergens naar te zoeken.
Neem bijvoorbeeld het navigatiemenu. Dat zit in de meeste gevallen horizontaal bovenaan de pagina. Dat weet iedereen. Je herkent dat meteen. Zonder dat je daarover hoeft na te denken weet je wat je ermee moet doen. Het ziet er ook op iedere pagina precies hetzelfde uit. Niet ineens een andere kleur, of andere menu-items. Dat maakt het alleen maar onduidelijk.
Hoe meer toeters en bellen op je website, hoe meer kans dat er iets niet goed gaat. Vooral op smartphones. Je site ziet er daar dan heel anders uit dan de bedoeling was of bepaalde functies werken gewoon niet.
Ik zei het al eerder: je website hoeft niet mooi te zijn →
Maar je ziet het altijd meteen dat het WordPress is
Veel van mijn cursisten of klanten zijn bang dat WordPress websites er allemaal zo’n beetje hetzelfde uitzien. Dat je het er meteen aan afziet. Ze steken dan heel veel tijd in het zoeken naar een thema dat je niet zo vaak tegenkomt, dat er anders uitziet.
Maar je kunt het ook andersom bekijken. Die thema’s worden gemaakt worden door mensen die daar over nagedacht hebben. Zij hebben vaak veel ervaring en weten wat werkt en wat niet werkt. Daar kun je best op vertrouwen.
Herken jij dat zoeken naar het perfecte WordPress thema?
Zou je willen weten wat de beste manier is om je WordPress thema te kiezen zonder dat je daar teveel tijd mee kwijt bent? Dan is mijn Basistraining WordPress misschien iets voor jou.
Doe je mee? Meld je dan nu aan →
Dit is deel twee in een serie over WordPress thema’s. Lees verder:
- Thema kiezen – 7 tips →
- Thema’s met grote foto op de homepagina – wel of niet doen? →
- Twenty Seventeen – het zoveelste standaardthema? →
- Twenty Seventeen – iets voor jou? →
Reageren? Graag!
En deel dit ook met anderen op je sociale media. Bedankt!
Geef een reactie