Je website optimaliseren voor de zoekmachines wil zeggen dat je pagina’s en berichten inhoudelijk en technisch zo goed in elkaar steken dat de zoekmachines precies begrijpen wat de inhoud ervan is. Zo kunnen zij bepalen of een pagina op enig moment relevant genoeg is om bij een bepaalde zoekopdracht hoog in de rangorde van resultaten getoond te worden.
WordPress
Met WordPress heb je om te beginnen al een voorsprong, als je het over zoekmachineoptimalisatie hebt. WordPress zelf en veel van de beschikbare thema’s zitten technisch gewoon heel goed in elkaar, wat het voor de zoekmachines makkelijker maakt je site snel te doorzoeken. En daarmee heb jij meteen al een goeie basis voor je eigen on page optimalisatie.
Alles valt of staat natuurlijk bij de inhoud van die pagina’s (en berichten). Boeiende, waardevolle content, waar jouw doelgroep echt op zit te wachten.
Daarnaast zijn er tools en plugins waar je je voordeel mee kunt doen om het echt helemaal in orde te maken maken.
Zoekmachineoptimalisatie, wat komt daarbij kijken?
Content, content en nog eens content
Relevante inhoud, die interessant en waardevol voor jouw doelgroep is. En waarin de woorden die deze mensen gebruiken om een dienst of product als die (dat) van jou te zoeken, goed vertegenwoordigd zijn.
Regelmatige verse content
Bloggen! Zo voeg je steeds meer content aan je website toe. Blogberichten worden in het algemeen echt goed (en snel) gevonden en hoog gewaardeerd.
Titels, koppen, subkoppen
Een overzichtelijke indeling van de inhoud met titels en (sub)koppen, waar die zoektermen zo mogelijk ook weer in staan. Gebruik ‘Koptekst 2’, ‘Koptekst 3’ , eventueel ‘Koptekst 4’ voor tussenkopjes boven alinea’s.
Duidelijke URL’s
Kies zoveel mogelijk duidelijke, relevante termen voor je domeinnaam, paginatitels en categorieën.
Mobielvriendelijkheid
Google hecht enorm veel waarde aan mobielvriendelijkheid. De gedachte hierachter is dat je op die manier je bezoekers het best bedient. Het grootste deel van de zoekacties op het internet gebeurt op mobiele telefoons. Je website moet snel laden en makkelijk te gebruiken zijn op een telefoon.
Google bewaart de mobiele versie van je pagina’s en berichten in hun database (indexeren heet dat in Google jargon). Als er dus iets mis is met die mobielvriendelijkheid worden jouw pagina’s of berichten niet getoond in de zoekresultaten. Zelfs als het inhoudelijk wel een match zou opleveren bij een bepaalde zoekopdracht. In deze module maken we ook een account aan bij Google Search Console, daar vind je uitgebreidere informatie over eventuele problemen met mobielvriendelijkheid.
Snelheid van je site
Een site die snel laadt is fijn voor je bezoekers en (mede daarom) ook voor de zoekmachines een pluspunt.
Wat kun je zelf doen:
- Overbodige en slecht geschreven plugins kunnen je site serieus vertragen. Gebruik dus alleen wat je echt nodig hebt en verwijder de rest.
- Ook voor thema’s geldt: verwijder wat je niet gebruikt.
- Gebruik een plugin om de database regelmatig op te schonen, bv. WP-Sweep
- Voor een grote site met veel verkeer is een caching plugin aan te raden: WP Fastest Cache (gratis) of WP Rocket (betaald; affiliate link)
- Afbeeldingen zijn meestal de grootste boosdoeners, zie volgende tip:
Afbeeldingen optimaliseren
- Maak je afbeeldingen zo klein mogelijk. Maak ze eerst op de juiste maat in een beeldbewerkingsprogramma en comprimeer ze zoveel als de kwaliteit die je nastreeft dat toelaat.
- Installeer de plugin Smush om je afbeeldingen (verder) te comprimeren. Dit maakt ze kleiner, niet in afmeting maar in hoeveelheid bytes, waardoor ze dus sneller laden.
- Gratis beeldbewerkingsprogramma’s, om bestaande afbeeldingen van te voren op de juiste maat te maken (of om zelf mooie graphics te maken):
- Zoekmachines ‘zien’ geen afbeeldingen, alleen code. Geef dus tekst mee aan je plaatjes. Je doet dat bij ‘Alternatieve tekst’ als je een afbeelding invoegt.
In de module over vormgeving gaan we nog verder in op het werken met afbeeldingen.
Beveiligde verbinding
Google benadrukt al een paar jaar het belang van een veiliger internet en geeft de voorkeur aan websites met https boven http. Het staat niet bovenaan in het lijstje van ranking factoren, maar toch. Het helpt een beetje mee.
Links
- Links vanuit andere websites naar jouw site. En dan niet zomaar iedere site, maar sites met een bepaalde relevantie en autoriteit op hetzelfde of een aanverwant vakgebied.
- Link zelf ook in jouw teksten af en toe naar andere websites. Ook weer sites die relevant zijn of een autoriteit op jouw gebied.
Interne links
- Verwijs in je teksten naar andere berichten en pagina’s binnen je eigen site.
- Gebruik de kruimelpad (Breadcrumbs) functie in je thema of van Yoast SEO plugin.
- Plugins als YARPP of Contextual Related Posts laten automatisch verwante berichten onderaan je blogartikel zien.
Social Media
Wordt je site gedeeld, geliked en wat dies meer zij op sociale media? Dit zijn natuurlijk ook allemaal links naar je website. In het algemeen komt veel social media activiteit de reputatie van je site als geheel ook ten goede.
SEO plugin
Er zijn verschillende plugins die je helpen met alle fijne kneepjes van het (on page) optimaliseren. Veruit de beste is wel Yoast SEO van de onvolprezen Joost de Valk.
Deze plugin is echt ongelofelijk uitgebreid. Bij de tekstverwerker krijg je o.a. een preview van de snippet (title
en description)
van je bericht zoals die getoond zal worden op een zoekmachineresultatenpagina. Tegelijkertijd analyseert de plugin je hele tekst en geeft je vervolgens tips en advies over wat je allemaal zou kunnen verbeteren.
Joost de Valk’s eigen artikel WordPress SEO: the definitive guide biedt heel veel achtergrondinfo over zoekmachineoptimalisatie voor WordPress.
Nogmaals: Content is King
Om te zorgen dat je regelmatig verse, interessante inhoud aan je site toevoegt ga je natuurlijk bloggen. Beter vandaag dan morgen!
Geef een reactie