Update
Van de ene op de andere dag meldt Google:
Authorship markup is no longer supported in web search.
To learn about what markup you can use to improve search results, visit rich snippets.
Onderstaande is dus jammergenoeg niet langer van toepassing. Rich snippets (zoekresultaten met extra, specifieke informatie, en in sommige gevallen met een fotootje erbij) zijn nog wel mogelijk voor:
- Recensies
- Recepten
- Personen (bv. contactgegevens)
- Producten
- Bedrijven en organisaties (bv. adresgegevens, openingstijden)
- Evenementen
- Muziek
- Video
De originele tekst, voor het geval je je afvroeg wat Google Authorship is (was):
Je hebt het vast weleens gezien in een overzicht van Google zoekresultaten: bij sommige van die items staat er een klein portretje bij:
Als zoeker scan je zo’n zoekmachineresultatenpagina even snel om te kiezen waar je ’s op zal klikken en worden je ogen direct daar naar toe getrokken. Ook als dat item helemaal niet bovenaan de pagina staat!
Door de zoekmachine gevonden en getoond worden is één ding, degene die aan het zoeken is moet ook nog wel de keuze maken om juist op de link naar jouw site klikken. Een goeie, aansprekende titel en beschrijving die de inhoud van die pagina zo goed mogelijk weergeven zijn daarin natuurlijk heel belangrijk, maar met jouw foto erbij trek je de aandacht én wek je vertrouwen.
‘Er hoort een echt mens bij deze website’, denkt je potentiële bezoeker onwillekeurig.
Leg ook je Authorship vast bij Google
Met zo’n Rich snippet wil Google dus laten zien wie de auteur van een bepaalde webpagina is. Je kunt dit dan ook alleen als persoon doen. Sommige mensen willen daar graag een bedrijfslogo neerzetten, maar daar is het niet voor bedoeld.
Eigenlijk zie je het nog steeds niet zo vaak, terwijl het echt niet ingewikkeld is om in te stellen. Zeker niet als je WordPres gebruikt en al helemaal niet als de SEO plugin van Yoast gebruikt (wat je hopelijk toch al deed)!
Google+ profiel koppelen aan je website m.b.v. WordPress SEO plugin
- Ga naar Google Plus om daar een profiel aan te maken. Als je nog helemaal geen Google account hebt (je gebruikt nog geen andere diensten van Google, zoals Gmail of Google Analytics) moet je dat eerst even aanmaken.
- Upload je profielfoto (tenminste 250 x 250 pixels).
- Op de pagina Over kun je allerlei wetenswaardigheden over jezelf invullen, maar waar het nu om draait is de afdeling Links, onderaan in het midden van die pagina.
- Onderin dit vak Links klik je op Bewerken en nu kun je allerlei links invullen onder drie verschillende kopjes: Andere profielen, Bijdrager aan en Links.
- Wat we nu moeten hebben is Bijdrager aan. Klik op Aangepaste link toevoegen en vul de titel van je website in in het veld met Label en daaronder de URL van je site. Daarnaast zie je Huidige bijdrager staan in een uitklapvenstertje. Dat laat je natuurlijk gewoon zo staan, tenzij je een website toevoegt waar je in het verleden voor geschreven hebt, maar waarvan je nu geen auteur meer bent.
- Dit is alles wat je bij Google moet doen (althans voor dit onderwerp) en je gaat nu terug naar je eigen WordPress backend, en wel naar Gebruikers > Je profiel.
- Als je WordPress SEO geïnstalleerd hebt zie je dat er op je profiel, onder Contactinformatie drie velden zijn toegevoegd die er in de standaard situatie niet zijn: voor je Google+ profiel, je Twitter naam en je Facebook profiel.
- Vul de URL van je Google+ profiel in (en vergeet niet Profiel bijwerken te klikken).
- Dat is alles! Je kunt nu bij Google Webmaster Tools testen of het ook echt gelukt is.
Geef een reactie