• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to header right navigation
  • Skip to site footer
Marleen de Korver

Marleen de Korver

Websites voor wereldverbeteraars

  • Home
  • Start hier
  • Training
  • Advies
  • Blog
  • Over
  • Contact

Vertel nooit hoe goed je bent,
laat een ander dat doen

Testimonials of opscheppen over jezelf?

Je schept niet graag op, maar ongemerkt doe je het toch. Op je website in ieder geval. Daar zeg je dat je kwaliteit levert, resultaat behaalt of een breed scala aan projecten succesvol kunt realiseren. Je bent professioneel, flexibel, creatief, vernieuwend en de klant staat altijd centraal.

Maar hoe geloofwaardig is dat? Afgezien van dat het ook overal dezelfde soort nietszeggende tekstjes zijn. Iedereen kan wel van alles over zichzelf zeggen. Veel overtuigender is het als anderen vertellen wat ze van je werk vinden. En of het ze iets heeft opgeleverd.

Laat je klanten vertellen hoe goed je bent

Iedere website heeft aanbevelingen van klanten nodig. Testimonials in marketingjargon, of ook wel referenties of reviews. Sociaal bewijs heet dat. Mensen willen van andere mensen weten of jij goed bent en betrouwbaar.

Hoe krijg je goeie testimonials?

In ieder geval door gerichte vragen te stellen. Je klant kan dan veel beter een specifiek antwoord geven waar jij iets aan hebt. Bovendien maak je het zo gemakkelijker om te antwoorden dan wanneer je het helemaal openlaat, waardoor iemand eerder de moeite neemt om te reageren.

Als je wel eens een cursus bij me gevolgd hebt weet je dat ik een vrij uitgebreid vragenformulier heb dat je na afloop kunt invullen om je feedback te geven. Daaruit stel ik dan zelf een testimonial samen en ik vraag of het goed is dat ik dat op m’n website gebruik.

Vind je het eng om te vragen? Mijn ervaring is dat de meeste mensen graag willen helpen. Vaak vinden ze het juist fijn om hun mening te geven, ze voelen zich dan serieus genomen.

Je kunt die testimonials heel makkelijk op je website zetten, handmatig of met een plugin.

Testimonials handmatig toevoegen – twee opties

  • De simpelste manier: schrijf of plak een citaat in je tekst en zet er aanhalingstekens omheen. Maak het eventueel cursief, dan herkent iedereen het ook meteen als een citaat.
  • Beter is: zet het citaat in je tekst, selecteer het en klik op het quote-icoontje in de knoppenbalk. Dit zorgt automatisch voor een bepaalde opmaak. Er komen dan meestal vanzelf aanhalingstekens bij, de tekst wordt cursief gezet en hij springt wat in. Afhankelijk van het thema wordt daar nog wat extra opmaak aan toegevoegd: vaak iets met een randje of een achtergrondkleur.
    Je hebt er nu het html-element blockquote aan verbonden. Naast die automatische opmaak zorgt dat achter de schermen voor een nette structuur van je tekst. Zoekmachines en screenreaders voor blinden en slechtzienden weten zo ook dat het om een citaat gaat.
    De opmaak van html-elementen ligt vast in het stijlbestand (style.css) van je thema.

Update augustus 2018

In de nieuwe WordPress editor ziet dit er heel anders uit. Zie het filmpje hiernaast. Bovendien kun je zo’n citaat nu ook opslaan en hergebruiken op andere pagina’s in je site.
Meer weten over die nieuwe WordPress editor?

ja, graag

https://vimeo.com/284581219

Complete uitleg in 25 korte video’s.

Plugins voor testimonials

Je kunt dit ook allemaal nog verder automatiseren met een plugin. Het voordeel daarvan is dat je alle testimonials maar één keer invoert, waarna je ze op allerlei verschillende manieren op je site kunt gebruiken.

  • Zo’n plugin genereert automatisch een overzichtspagina met alle testimonials onder elkaar.
  • Je kunt één of meerdere testimonials aan een pagina of bericht toevoegen met een zogeheten shortcode.
  • Die testimonials hebben ook categorieën en tags. Je kunt dan kiezen om alleen testimonials uit een bepaalde categorie te laten zien.
  • Je kunt de testimonials in een (sidebar)widget zetten.
  • Dit kan ook in de vorm van een slider: meerdere testimonials die elkaar afwisselen.

Ik gebruik hier zelf de plugin Testimonials Widget voor. Dit is niet de enige natuurlijk, maar wel de meest gebruikte en naar mijn ervaring de beste.

Formulier

Er zijn ook plugins die er een formulier bij leveren speciaal voor je klanten, waarmee zij zelf hun gegevens en hun reactie kunnen invoeren. Dat bespaart jou misschien wat werk, maar met zo’n algemeen formulier krijg je niet de beste testimonials. Als er alleen zoiets staat als ‘vul hier je testimonial in’ krijg je ook heel doorsnee reacties:

Het was een leuke cursus. Ik heb veel geleerd en het was ook heel gezellig.

Daar heb je nog niet veel aan. Liever wil je weten wát zo iemand geleerd heeft, wat het haar opgeleverd heeft en hoe het haar situatie verbeterd heeft. Daar kunnen je toekomstige klanten zich in herkennen.

Wil je meer weten over het hoe en waarom van testimonials?

Dan kan ik je deze experts aanraden:
Caroline D. van Wijk – Referenties: wat weet Pierre Bokma daarvan?
Amerikaans:
Amy Porterfield – The Who, What, When, Where and How of Testimonials
Derek Halpern: The perfect testimonial

Heb jij een goed systeem voor testimonials op je website? Laat het me weten in een reactie hieronder.
En deel dit ook met andere mensen in jouw netwerk. Alvast Bedankt!

Share
Share6
Tweet
Pin
Email
WhatsApp
Laatste update: 18/05/2022
Categorie: online marketing, PluginsTags: Testimonial, Testimonials Widget

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Marleen de Korver
Webcommunicatie

Oranjestraat 42
2611 SZ Delft

KvK 273 27 139
Btw NL001366400B36

post@marleendekorver.nl

06 132 16 102

  • LinkedIn
  • Instagram
  • Facebook
  • Pinterest

© 2023 Marleen de Korver ★ WordPress ★ Genesis framework ★ Mai Theme

Wacht, voordat je gaat...
Wil jij meer van dit soort website- en WordPress-tips?
Iedere week gratis in je mailbox:
Je kunt je altijd heel makkelijk weer afmelden. Je gegevens worden uiteraard nooit doorgegeven aan anderen. Lees hier mijn privacyverklaring →
Meld je aan voor deze gratis online training:
de GUTENBERG CHALLENGE
Je kunt je altijd heel makkelijk weer afmelden. Je gegevens worden uiteraard nooit doorgegeven aan anderen. Lees hier mijn privacyverklaring →