Wat je zelf mooi vindt, wat je lievelingskleur is of waar je een ‘goed gevoel’ bij hebt is helemaal niet zo belangrijk. Het gaat er in eerste instantie om hoe je bezoekers je site ervaren. En dat kan heel anders zijn dan je denkt.
Het is niet altijd makkelijk om een stapje terug te zetten en je in te leven in hoe de mensen uit jouw doelgroep tegen je site aankijken. Maar sta er eens bij stil hoe je zelf andere websites bezoekt. Hoe ongeduldig je dan vaak kunt zijn – ik wel tenminste. Je wilt even snel iets opzoeken.
Wat denk je als je voor het eerst op een website terecht komt? Meestal zoiets als dit:
- Waar gaat het over?
- Heb ik hier iets aan?
- Is het voor mij bedoeld?
- Wat moet ik nu doen?
Of iets mooi of lelijk is, is op dat moment niet aan de orde. Daarvoor gaat het ook veel te snel, het gaat uiteindelijk om een paar seconden waarin je antwoord op die vragen zoekt. Heel veel van wat er op zo’n pagina staat zie je niet eens echt. Heb je binnen die paar seconden niet het gevoel gekregen dat er voor jou iets te vinden is op die site, dan ga je toch gewoon weer verder? Naar een andere website die misschien wel precies biedt wat jij nodig hebt.
Inhoud, structuur en functionaliteit eerst
De vormgeving komt daarna pas. En dat zeg ik niet omdat het mij gewoon niets kan schelen. Ik ben zelf begonnen als grafisch vormgever en dit is echt wat ik in 25 jaar ervaring met websites geleerd heb. Een goed ontwerp ondersteunt de inhoud, structuur en functionaliteit van je website.
Het is geslaagd als je dit kunt bereiken:
- Duidelijkheid – snap ik meteen waar het hier over gaat?
- Overzichtelijkheid – raak ik de weg niet kwijt?
- Focus – is er duidelijk onderscheid tussen hoofd- en bijzaken en word ik niet afgeleid?
- Richting – word ik als vanzelf toegeleid naar het belangrijkste op deze pagina?
- Handelingsperspectief – wat kan ik dan doen?
Een website die er gelikt uitziet trekt niet meer bezoekers dan een lelijke en zorgt er ook niet perse voor dat die bezoekers klanten worden.
Staar jij je blind op de vormgeving van je website?
Je hebt heel veel tijd en energie (en geld waarschijnlijk) in het ontwerp van je website gestoken. Uren naar het perfecte WordPress thema gezocht. Maar bezoekers en klanten heb je nog niet.
Wil je weten wat je daaraan kunt doen?
Dat leer je allemaal in de Wervende Website Club. Doe ook mee →
Geef een reactie